Holland Tour: een week vol bier en excursies

Ik, Gerben Kuipers, zit in het eerste jaar van mijn mbo opleiding toerisme. Reizen en gastvrijheid staan in de opleiding centraal en het is belangrijk om tijdens de opleiding al het één en ander te zien van de wereld. De school biedt in ieder leerjaar een excursie aan om jouw reiservaring te verbreden. Zoals bij iedere opleiding begin je in het eerste jaar bij de basis. In mijn ‘propedeusejaar’ is die basis ons mooie kleine Nederland. Na een aantal les maanden waarin ons veel over het Nederlandse toerisme is verteld, trokken we ‘het veld in’ tijdens de eerste grote excursie van de opleiding. Nederland, oftewel de Holland Tour!

Het is maart 2015. Ik loop in net pak met mijn rolkoffer richting de hoofdingang van de school: de plek waar we moeten verzamelen. Eenmaal aangekomen ben ik niet de eerste. De bus staat er al. Ik zoek mijn klasgenoten en samen stappen we in de bus. Alle plekken bij het raam zijn natuurlijk al bezet. Even later vertrekt de bus. Onze eerste grote excursie toch echt begonnen. Tijdens de dagexcursie naar de kerstmarkt in Oldenburg in december werd de reis door school al omschreven als “de generale repetitie voor de Holland Tour!”. Met die zin in m’n achterhoofd zak ik in mijn stoel en bereid ik mij voor op de reis naar Zeeland. Daar zullen we tijdens deze excursie overnachten bij Center Parcs. Ik ben erg benieuwd.

Voordat we naar het zalige Zeeland reizen, maken we eerst een tussenstop in onze hoofdstad waar we de middag doorbrengen. De excursie der excursies wordt afgetrapt met.. *tromgeroffel*.. wassenbeelden kijken in Madame Tussauds! Ik kan trots zeggen dat ik op de foto sta met onder andere Obama, Einstein, Freddie Mercury, Vladimir Poetin en Epke Zonderland; in ieder geval de poppen daarvan. Well, it’s something! We sluiten ons bezoek aan Amsterdam af met iets waar ik absoluut tegenop zag. Horror en ik zijn altijd al een slechte match geweest en dan is The Amsterdam Dungeon wel één van de laatste plekken waar ik in Amsterdam gevonden wil worden. Toch besluit ik om mee te gaan. Ik doe mijn stropdas recht en bereid mij voor op dat wat komen gaat. Even later zijn we weer buiten. Dat was The Amsterdam Dungeon. Hou ik nu meer van horror? Nee. Maar ik kan in ieder geval wel vertellen dat ik het in mijn pak in stijl getrotseerd heb.

We stappen weer in de bus en vervolgen onze reis naar Zeeland. Onderweg stoppen we nog even bij een supermarkt. De indeling van mijn huisje is 6 jongens, inclusief mijzelf. Uiteindelijk komen we in een rijtje met ieder een kratje bier uit de supermarkt en zetten deze in de bagageruimte van de bus. ‘Let’s move on and get the party started!’ Dat is ook precies wat er die avond gebeurde.

De volgende ochtend staan we ietwat niet helemaal fris en fruitig weer in pak te wachten op de bus. Vandaag staat Rotterdam op het programma. Eenmaal aangekomen krijgen we eerst een rondleiding op de SS Rotterdam; een oud cruiseschip. Nou ja, tegenwoordig staat het op pilaren in het water, wat het technisch een gebouw maakt.. Het is in ieder geval geen spookschip en de rondleiding is interessant. Na de rondleiding komt dátgene van de dag waar vrijwel iedereen naar uit heeft gekeken: met een speedboot van de SS Rotterdam naar de Euromast! Snel ging het inderdaad. We stapten in, kuchten een keer en we konden de boot weer verlaten. In de Euromast stond ons een buffet te wachten in het restaurant. Natuurlijk gingen we daarna met de lift omhoog. Een computerstem vertelde ons het een en ander over Rotterdam. De middag was inmiddels voorbij en we gingen weer richting Center Parcs. Uiteraard hadden we eerst weer onze stop bij de supermarkt voor hetzelfde ritueel als de dag ervoor. We moesten het feesten wel een paar uur uitstellen vanwege een lezing van reisorganisatie Corendon. Het zou inderdaad niet heel representatief zijn om daar zat en boerend van het bier te zitten.

Op de zonnige derde dag gingen we naar Den Haag om het World Forum te bezoeken met rondleiding. Het is een congresgebouw; daar kan ik kort over zijn. Het was wel interessant hoe er verteld werd dat hier belangrijke internationale overleggen en bijeenkomsten worden georganiseerd. Schijnbaar was dit volgens onze school het enige wat Den Haag te bieden heeft en na het World Forum stapten we weer in de bus om door te reizen naar Leiden, waar we het natuurhistorisch museum Naturalis gingen bezoeken. Dit vond ik zelf leuker. Lekker een beetje ronddwalen door zo’n museum. Een paar uur later gingen we weer richting Center Parcs en ik laat nu wel in het midden wat er die avond gebeurde. Dat weten jullie nu toch wel.. 😉

Inmiddels is het donderdag en hoeven we een keer niet in pak te verschijnen. Onze school had gelukkig bedacht dat in een net pak lopen door de Efteling toch wel héél ongemakkelijk zou worden. De school zou alleen de school niet zijn als ze hier geen rondleiding voor ons hadden geregeld. Een rondleiding waar volgens mij écht niemand op zat te wachten. Iedereen wou gewoon los; in attracties. Mijn huisgenoten en ik trapten ons Eftelingavontuur af met dé twee meest spectaculaire attracties van allemaal: een draaimolen en het treintje door de Efteling! Na deze twee hoogtepunten gingen we ons toch maar richten op andere attracties zoals achtbanen. Na een aantal uur van vertier, lieten we Kaatsheuvel achter ons voor een vrije avond in Breda. Hier werden wat terrasjes gepakt en hebben we gegeten in een tapas restaurant. Het enige probleem hiermee was dat niemand er echt over had nagedacht hoelang tapas eten eigenlijk duurt. Nu hadden we een tijdsprobleem omdat we om 20:00 weer bij de bus moesten zijn. Uiteindelijk hebben we alle pauzes tussen de gangen geschrapt en hebben we de bus gehaald met een volle maag!

Op de laatste dag van de Holland Tour Hebben we ons huisje schoongemaakt en zijn we vertrokken uit Center Parcs. Voordat we naar huis zouden rijden, brachten we eerst nog een bezoek aan de Aviodrome, oftewel: het museum voor lucht- en ruimtevaart. Zelf heb ik een grote interesse in de luchtvaart. Dit was dus ook iets waar ik naar heb uitgekeken. Het hoogtepunt van de dag was toch wel de oude Boeing 747 van de KLM waar je in kon en o.a. in de cockpit kon kijken. Bij dit toestel werd nog een foto gemaakt van het hele reisgezelschap. We sloten ons bezoek af met een 3D-film. Jammer voor mij dat ik slecht diepte en 3D kan zien.

Nu was het toch echt voorbij. De Holland Tour, hét grote optreden van het eerste jaar. Ik heb altijd gezegd dat de excursie in twee woorden te beschrijven is: bier en excursies. Waarom noem ik bier als eerste? Laten we het er gewoon op houden dat die letter eerder voorkomt in het alfabet. Ik had het voor geen goud willen missen!